Hyresrätter

Systemet med hyresrätter i Sverige är som bekant inte optimalt. Den reglerade hyresmarknaden skapar ett stort glapp mellan kostnaden folk är villiga att acceptera för att få ett hyreskontrakt och intäkten som tillåts göras på lägenheter.Tanken med detta är att folk inte ska få chockhöjningar av hyran och kan tvingas att flytta.

Ägandet av en bostad delas i praktiken i två delar och dessas rättigheter och intresse ställs mig varandra.

Fastighetsägare.

Det bolag eller person som äger fastigheten vill kunna öka hyran. Dennes rättighet begränsar denna möjlighet kraftigt.

Besittningsrätten

Den boende i en hyresrätt har i princip en egendom genom besittningsrätten. Denna rätt har ett värde och man kan handla lagligt med den på en bytesmarknad. Det finns även som bekant en svart marknad eftersom handel med dessa som är förbjudna.Den svarta marknaden är antagligen rabatterad eftersom den innebär vissa risker men den ger ändå en vägledning om marknadspriset för denna egendom.

Köande

Det finns också en tredje grupp och de är personer som står i kö. Dessa äger ett könummer och en turordning i att bli tilldelad en besittningsrätt.

En förändring i regelverken kommer att förflytta köpkraft/värde och rättigheter mellan dessa parter. Det ska man vara medveten om innan man börjar förändra. Vill man verkligen flytta köpkraft från de boende till fastighetsägaren?

Nybygge

Denna regel gör tyvärr att lönsamheten för att bygga BRF är mycket bättre eftersom en BRF kan man sälja till marknadspris. Så ett företag bygger inga hyresrätter såvida skattemedel på något vis subventionerar verksamheten. Detta görs ofta genom att kommunal mark säls till underpris med klausulen att den som bygger måste bygga en viss del hyresrätter.

Sedan finns det kommunala bolag som bygger och driver hyreshus och struntar i att lönsamheten är sämre. Detta är också en form av indirekt subventionering av hyresrätter.

Vad göra?

De som bor i  en hyresrätt har en egendom och ett avtal om hur deras boendekostnad skall utvecklas. Att genom en regeländring flytta en stor del av deras rättigheter och köpkraft till en fastighetsägare är inte rimligt eller särskilt rättvist.

Att mer eller mindre skänka kommunal mark till privata byggbolag för att de ska bygga hyresrätter tycker jag som skattebetalare inte är en bra metod heller.

Det finns en metod att ta sig ur problemet med de låsta hyrorna och det är genom att ombilda till BRF. Rabatten man som köpare får när man köper en sådan lägenhet är i realitet värdet på besittningsrätten. Denna metod inskränker på rättigheterna för den som står i kö. Eftersom besittningsrätten de köar för försvinner.

Fast om samtliga pengar som fastighetsägaren tjänar på en försäljning investeras i nybygge återförs en del rättigheter till de som står i kö. Även om de bästa lägenheterna försvinner så lösgör detta pengar för att bygga betydligt fler hyresrätter.

Om bolaget som ombildar dessutom är ett kommunalt bolag tycker i alla fall jag att det blir lättare att svälja när dessa får kommunal mark till sitt nästa nybygge.

Initialt sätts ett marknadspris för de första som flyttar in. Denna hyra räknas upp enligt den gamla metoden som åter orsakar ett stort glapp om ca 50-70 år. När glappen är stort så ombildar man igen och bygger återigen nya lägenheter längre ut på billigare mark.

Lämna en kommentar